“به نام دوست”

ثبت شرکت یکی از سخت ترین و بیهوده ترین کارها در کشور عزیزمان ایران است. در واقع هر فرد یا افرادی که می خواهند تحت یک قالب و به صورت شراکت با یکدیگر به فعالیت اقتصادی بپردازند و کسب و کاری را راه اندازی و یا توسعه دهند، طبق قوانین کشور می بایست ثبت شرکت (و یا ثبت در سازمان صنفی مربوطه) کرده و مراحل آن را انجام دهند.

اما در این بلاگ نگاهی کوتاه به نحوه راه اندازی و چرایی ثبت شرکت ها می اندازیم.

در صورت ظاهر برای فعالیت اقتصادی، هر فرد در هر جامعه ای ملزم به گرفتن مجوز در حوزه کاری مربوط به خود می باشد؛ در ایران نیز ثبت شرکت یکی از متداول ترین فرآیندهایی است که برای ثبت انجام فعالیت های یک کسب و کار می بایست توسط افراد متولی انجام پذیرد. مسئولیت محدود و سهامی خاص معروفترین نوع ثبت شرکت در کشور هستند. در نوع مسئولیت محدود، سهام بدون نیاز به ثبت در دفتر اسناد رسمی قابل نقل و انتقال بوده و سرمایه به صورت اعلامی می‌باشد و هر چقدر که اعلام شود احتیاجی به واریز به حساب شرکت ندارد و حداقل با 2 نفر سهامدار اصلی قابل ثبت است. میزان سرمایه اولیه برای ثبت شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال می باشد و با حداقل 3 نفر سهامدار اصلی قابل ثبت است که 35% سرمایه باید به مدت دو هفته در بانک به حساب شرکت بلوکه شود . هر چند که ثبت شرکت از نوع تضامینی، بیشترین اعتبار را مابین انواع ثبت شرکت دارد اما ثبت شرکت مسئولیت محدود رایج ترین نوع ثبت مابین شرکت ها می باشد.

طبق تجربه‌ی بدست آمده، زمانی ثبت شرکت برای ادامه فعالیت تنها راه حل می باشد که یک کسب و کار نیاز به مجوزی پیدا می کند و یا توسعه کسب وکار را در دستورکار خود دارد و برای فعالیت در سطح بیشتر و یا قرارداد با ارگان ها و سازمان های دیگر، لازم به فعالیت به صورت رسمی داشته باشد.

 

دلایل نیاز به ثبت شرکت

چه زمانی افراد نیاز به ثبت شرکت دارند؟

  1. نیاز به وجهه‌ قانونی و فعالیت یک کسب و کار به صورت رسمی
  2. دریافت تسهیلات دولتی و شرکت در مناقصه ها
  3. دریافت مجوز

 

در ادامه به برخی از مواردی که در ثبت شرکت ها می بایست مَد نظر قرارگیرد، اشاره می کنیم؛

 

دریافت انواع مجوز

عموما سازمان های متولی ارائه مجوز، برای شرکت ها مجوز صادر می کنند و افراد حقیقی جهت دریافت مجوز دارای محدودیت هایی هستند. همچنین جهت دریافت بعضی از تاییدیه ها نیز افراد حقوقی نسبت به افراد حقیقی حق تقدم دارند. اما متاسفانه در کشورمان شروع و توسعه یک کسب و کار به صورتی حقیقی بهتر و موفق تر از فعالیت تحت قالب یک شرکت است و دلیل آن هم وجود قوانین دست و پاگیر و موازی هست. به عنوان نمونه در تمامی مراحل گرفتن مجوز، عقد قرارداد و … ، مدارک مشترکی همچون آگهی تاسیس، روزنامه رسمی آخرین تغییرات، اساسنامه و جواز کسب شرکت نیاز است و این علاوه بر کپی شناسنامه و کارت ملی (هوشمند) صاحبان امضا هست. حال آنکه در دنیای امروزی و با وجود اینترنت، ارائه این حجم از مدارک آن هم به صورت سنتی و نه به صورت دیجیتال، جای تعجب دارد.

 

بیمه و مالیات

از مواردی که پس از ثبت شرکت می بایست انجام شود، ثبت نام در اداره مالیات و سازمان تامین اجتماعی به صورت حقوقی می باشد.

در صورتی که پس از ثبت شرکت، کداقتصادی مالیات و کدکارگاه بیمه تا 3 ماه پس از ثبت دریافت نکنید، مشمول جریمه خواهید شد که این نوع جریمه در هر دو سازمان غیر قابل بخشش می باشد. همچنین جهت دریافت کداقتصادی و کدگارگاه از سازمان های مربوطه، نیاز به بازرسی محل شرکت از طرف این دو سازمان می باشید. این بازرسی برای دریافت جواز کسب از طرف سازمان صنفی مورد نظر هم الزامی می باشد. اما بازرسی سازمان صنفی مربوطه و اداره مالیات مشکلی را برای شما ایجاد نمی کند اما از زمان بازرسی مامور بیمه و افراد مشغول بکار (البته با تایید شما) بیمه‌ی آنها محاسبه خواهد شد. پس از تشکیل پرونده بیمه و دریافت کدکارگاه، می بایست تا پایان ماه بعد، بیمه ماه گذشته افراد را توسط سامانه تحت وب بیمه پرداخت نمایید و گرنه مشمول جریمه خواهید شد. همچنین درصورتی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شوید می بایست پس از تشکیل پرونده در اداره مالیات و دریافت کد اقتصادی، نسبت به ثبت نام در وبسایت evat.ir ثبت نام کرده و گواهی ارزش افزوده‌ی شرکت را دریافت نمایید.

 

درمورد ثبت شرکت بعضی افراد شما را توصیه به عدم نیاز به ثبت کرده و یا مشاوره با افراد خبره را به شما توصیه می کنند، اما پیشنهاد ما به شما استفاده از شرکت هایی است که امور سازمان های مربوطه را به صورت سالیانه انجام می دهند. انجام صفر تا صد امور حقوقی از جمله ثبت شرکت و دریافت شماره ثبت و شناسه ملی شرکت، ثبت نام در اداره مالیات و دریافت کد اقتصادی، ثبت نام در اداره بیمه و دریافت کدکارگاهی و همچنین ثبت نام در سازمان صنفی مربوطه و دریافت شناسه صنفی نزدیک به 6 ماه زمان مفید نیاز دارد که عموما مدیر عامل شرکت مسئول این امور می باشد. هزینه تمام شده‌ی امور ذکر شده نزدیک به 1 میلیون تومان می باشد (در صورتی که تمامی مراحل را خودتان به سرانجام برسانید). هزینه ثبت برای تاسیس یک شرکت در اداره ثبت شرکت ها حداقل 100هزار تومان بوده و تشکیل پرونده در ادارات مالیات و بیمه رایگان می باشد. استارتاپ ها دقت داشته باشند که به محض ثبت شرکت و بازدید بازرس بیمه جهت تخصیص کدکارگاه، اسامی افرادی که در حین بازدید در محل مورد نظر حضور داشته و توسط بازرس ثبت شده اند، از تاریخ مورد نظر مشمول بیمه خواهند شد و بایستی بیمه ی افراد تا پایان ماه بعد به حساب تامین اجتماعی واریز گردد. در غیر این صورت به ازای هر ماه 7% جریمه بابت عدم واریز حق بیمه شامل هر نفر می شود که بر عهده شرکت خواهد بود. شرکت برای پرداخت حق بیمه هر نفر بایستی 30 درصد از حقوق فرد مورد نظر را بپردازد که 23% توسط شرکت و 7% از حقوق فرد کسر می گردد.

پیشنهاد ما به استارتاپ ها و کسانی که در اول این مسیر هستند، ثبت شرکت و اداره امور مالیات و بیمه توسط یک شرکت متخصص در این حوزه می باشد. زیرا خود مراحل ثبت، دریافت و پلمپ دفاتر، رد کردن مالیات فصلی (ارزش افزوده)، پرداخت حق بیمه، رد کردن حقوق و مزایای افراد شرکت، دفاع از پرونده مالیات در اداره‌ی مالیات، ارائه و دریافت فاکتور رسمی و …. یک فرآیند پیچیده و پراز چالش های کوچک و بزرگ است.

تا زمانی که می توانید به صورت حقیقی به فعالیت خود ادامه دهید و ترجیحا از ثبت شرکت خودداری نمایید. در صورت نیاز به مشاوره جهت انجام امور ثبتی می توانید روی کمک ما حساب کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *