همانطور که می دانید در اکثر اماکن عمومی مانند کافی شاپ ها، فودکورت ها، کارواش ها، مراکز خرید و … ارائه اینترنت رایگان به امری طبیعی تبدیل شده است  از اینرو اغلب کسب و کارها به جهت جذب مشتری و ایجاد خدماتی ویژه، اقدام به ارائه اینترنت رایگان (وای فای باز) کرده اند.
متاسفانه پس از گذشت زمانی کوتاه این خدمات بلای جان کسب و کارها می شود؛ به صورتی که کارفرمایان درصدد ایجاد راهی برای مدیریت اینترنت خواهند افتاد. میدانید چرا؟

در زیر معایب و مشکلات اصلی  free wifi یا وای فای رایگان را بر می شمریم:

1- عدم محدودیت در حجم، زمان و سرعت کاربران
کاربران پس از اتصال به وای فای مجموعه به دانلود برنامه ها و فایل های گوناگون می پردازند و ممکن است کاربری در زمان نیم ساعت نزدیک به 1 گیگ حجم مصرف کند. در اینجا کارفرما از این حجم مصرفی خود بی اطلاع بوده و میزان استفاده‌ی کاربران از آن مشخص نیست. مورد دوم زمان است، این احتمال وجود دارد که کاربران بدون توجه به مدت زمان حضور در محل کسب و کار، زمان بیشتری را در آنجا سپری کنند در صورتیکه این حضور کاربر برای کارفرما منفعتی به همراه نداشته و مشکلاتی نیز به وجود می آید. مسئله‌ی سوم سرعت استفاده هر کاربر از اینترنت است. کاربری که زودتر به اینترنت متصل شده، نسبت به کاربر جدیدی که تازه متصل می شود، مقدم است به گونه ای که اگه بیش از 5 نفر همزمان در حال استفاه از اینترنت باشند، کاربر جدیدی نمی تواند از اینترنت استفاده کند و به علت عدم  کنترل سرعت برای هر کاربر، افراد متصل نیز از سرعت پایینی برخوردار خواهند بودند.

2- افزایش هزینه ها
پس از اتمام زود هنگام حجم بسته اینترنت توسط کاربران، کارفرما مجبور به خرید حجم های اضافه و پرداخت پول بیشتری می شود. از طرفی این خدمت (وای فای رایگان) دیگر قابل حذف نمی باشد چون کاربران قبلی به طور مداوم از آن استفاده کرده و تقریبا به داشتن آن در محل مورد نظر عادت کرده اند و از طرف دیگر هم این ویژگی باعث جذب مشتری جدید می شود.

3- نبود امنیت اطلاعات
اگر یکی از مشتری ها به وای فای مجموعه متصل شود و در پیج اینستاگرام خود محتوایی مغایر قوانین حاکم بر کشور قرار دهد، شما (کارفرما) به عنوان فرد خاطی به حساب خواهید آمد؛ اما چرا؟
کاربرها از طریق مودم اینترنت شما به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دسترسی پیدا می کنند و IP مودم اینترنت شما به عنوان عامل در نظر گرفته شده و تمام رفتار کاربران در اینترنت از دید قانون به حساب شما تلقی می گردد و پلیس فتا شما را به عنوان فرد خاطی در نظر قرار خواهد گرفت و مصداق “آشِ نخورده و دهن سوخته” خواهید شد.
وقتی پسوورد مودم در اختیار اکثر کاربران شما قرار بگیرد دیگر معنایی از امنیت اطلاعات وجود نخواهد داشت. در اینجا فقط کافیست به فردی آشنا با حوزه IT چند دقیقه فرصت دهید تا به راحتی تمامی اطلاعات رفتاری کاربران که می تواند اطلاعات هویتی و یا اطلاعات بانکی مثل شماره کارت و رمز دوم باشد را دریافت کند. این سرقت اطلاعات علاوه بر ایجاد دردسرهایی برای کاربران، گریبان گیر کارفرما هم خواهد شد. منبع

4- عدم تعریف دسته های کاربری
قابلیت تعریف دسته های کاربری در مودم اینترنت وجود ندارد یعنی اگر صاحب کسب و کار مایل باشد به مشتریان ویژه‌ی خود یا کارمندان، اینترنت با سرعت و کیفیت بیشتری ارائه دهد، راهی برای این خواسته وجود ندارد.

مشکلات بیان شده گوشه ای از معایب وای فای باز محسوب شده و این موضوع یکی از اصلی ترین دغدغه های صاحبان کسب و کار می باشد.

 

اما کانکتیت چه راهی برای حل این موضوع دارد؟

1- کنترل حجم، زمان و سرعت کاربران
در این سامانه بدون نیاز به علم برنامه نویسی می توانید با تعریف حجم، زمان و سرعت هر کاربر، برای استفاده‌ی آن ها محدودیت هایی را در نظر بگیرید. در این حالت هر کاربر بیش از حجم یا زمان یا سرعت در نظر گرفته شده توسط کارفرما نمی تواند استفاده کند و در واقع ریشُ قیچی دست خود کارفرماست.

2- مدیریت در هزینه ها
به علت کنترل بسته های اینترنت دیگر هیچ کاربری نمی تواند بیش از آنچه که برای استفاده از اینترنت تعریف شده است، مصرف کند و به طبع هزینه ها نیز کاهش یافته و صرفه جویی اقتصادی برای مدیر مجموعه به همراه خواهد داشت.

3- امنیت اطلاعات
این سامانه پس از احزار هویت کاربران و تایید صلاحیت، اجازه‌ی استفاده از اینترنت را صادر می کند و به صورت خودکار، تمامی اطلاعات رفتاری کاربران که در زمان اتصال به سیستم صورت گرفته است را بررسی و ثبت می کند. این اطلاعات شامل تعداد دفعات اتصال، میزان استفاده از ترافیک، زمان استفاده از سیستم و ردیابی مسیر حرکت کاربر می باشد. در این بین تمام رفتار کاربران ذخیره شده و در صورتی که سامانه عملکرد یک کاربر غیر عادی را تشخیص دهد، می توان توسط مدیر، محدودیت خاصی را برای کاربر مورد نظر در سیستم اعمال نمود.
این اطلاعات در صورت نیاز به مراجع ذیصلاح تحویل داده می شود.

4- تعریف دسته های کاربری
در این سامانه قابلیت اختصاص اکانت به افراد مورد نظر کارفرما به جهت دسترسی های مختلف به اینترنت با محدودیت های کمتر وجود دارد مانند مشتریان ویژه و دائمی یا پرسنل.

 

ویژگی های کانکتیت علاوه بر مدیریت اینترنت شامل تبلیغات و مارکتینگ نیز می شود که در آینده در مورد آن توضیح می دهیم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *