“با سلام”

در ابتدا، کانکتیت چیست؟
سامانه‌ای است که به واسطه یک سخت افزار (روتر) بین مودم اینترنت و کاربران قرار می گیرد و علاوه بر کنترل هوشمند اینترنت، ارائه خدمات و تبلیغات دیجیتال را بر روی وای فای بدون نیاز به هیچ گونه نرم افزاری فراهم می سازد. در این روش پس از اتصال کاربران به وای فای، صفحه‌ی کانکتیت در لحظه نمایش داده می شود.

از کجا به وجود آمد؟
پرانتز باز): وقتی سیم برقی دست شماست از خودتان می پرسید که من چه کاری می توانم با آن انجام دهم. چه نیازی را می توانم بر طرف سازم و آیا فقط می توان برای انتقال برق از آن بهره برد؟ این همان جرقه‌ای‌ست که وای فای و صفحات هات اسپات در ذهن ما زد. با این تفکر که آیا می توان از بستر وای فای علاوه بر استفاده از اینترنت در راستای بازاریابی و تبلیغات هم بهره برد؟ و این شد آنچه باید می شد. در مرحله‌ی اول توانستیم نسخه ابتدایی را که صرفا منوی محصولات و نظرسنجی داشت را فعال نماییم و جهت ارزیابی، آن را به بازار عرضه کردیم. بازخوردها ما را به سمت پنل مدیریتی که تحت وب باشد، هدایت کرد تا هر کارفرمایی جهت استفاده از این خدمات بدون نیاز به علم برنامه نویسی بتواند وای فای در اختیارش را کنترل کند. پس از گذشت چندی، پنل مدیریت آماده و به وای فای متصل شد. نسخه دوم سامانه دوباره جهت ارزیابی به بازار معرفی گردید تا بتواند نظرات کاربران را بشنود. در حین بازخوردگیری باید نکته ای را به سمع مبارکتان برسانم. مهمترین نکته ای که باید در این رابطه بگوییم، تاثیر محیط شهری است. میزان بزرگی بازار، عدم مقاومت در برابر ایده های نو، گردش مالی بازار هدف و … از جمله مصادیق مهم در محیط شهری است. در صورتی که کانکتیت در بدو ورود در شهر تهران متولد می شد قطعا می توانست بزرگترین پلتفرم بازاریابی و تبلیغات بر بستر وای فای باشد.
شاید بپرسید که این به بازخوردگیری کانکتیت چه ربطی داشت! جواب بسیار راحت است؛ وقتی شما اطلاع کافی از یک وسیله یا محصول جدید ندارید، در مورد آن نیز اظهار نظر هم نمی کنید، تحقیق نمی کنید و در آخر نیز خرید خود را نهایی نخواهید کرد. پس وقتی شما با بازاری روبه رو هستید که نه از محصول شما اطلاع دارند و نه تمایلی به هزینه دارند و نه می خواهند یکی از نیازهایشان را برطرف سازند، چه عکس العملی از خود نشان می دهید؟ مطمئنا کسب وکارهایی که در شهر تهران هستند نخواهند توانست به این سوال پاسخ دهند (در نتیجه گیری به دست آمده در نمایشگاه الکامپ امسال، بالغ بر 90 درصد از استارتاپ ها، شتابدهنده ها، شرکت های سرمایه گذاری یا VCها در شهر تهران ساکن هستند که همین امر باعث عقب ماندگی دیگر شهرهای کشور از تبدیل ایده به محصول می شود.)
البته نه اینکه بگوییم کلان شهری مثل اصفهان یا تبریز محلی برای کسب وکار نیست، بلکه تلاش و پشتکار بیشتری را طلب می کند و قطعا وقتی توانستیم در این محیط ها رشد و نمو پیدا کنیم، ورود به دیگر شهرها و محیط های دیگر راحت تر و با سهولت بیشتر انجام می شود.

اما این سوال، 2 راه بیشتر ندارد: یا تاب تحمل نداشته و از میدان به در می شوید یا در صورت ادامه از سرعت، کیفیت و قدرت شما کاسته شده ولی همچنان می تواید به راهتان ادامه دهید. اینکه بعضی از دوستان با شعارهایی منکر این حرف می شوند هم خوب است اما صورت مسئله پاک نمی شود. نمونه اش استیو جابر (مدیر عامل اپل)، بیل گیتس (مدیر عامل ماکروسافت)، ایلان ماسک (مدیر عامل تسلا و اسپیس ایکس) و جف بزوس (مدیر عامل آمازون) است. این افراد علاوه بر گرفتن تصمیم های صحیح به واسطه‌ی حضور در شهرها و محیط های دارای تکنولوژی و سرمایه توانستند به جایگاه فعلی نایل شوند و سوال اصلی از دوستانی که شعارهای امیدوارکننده می دهند این است که آیا این افراد بدون حضور در چنین محیط هایی که علم، فناوری، سرمایه و تجربه را یکجا دارند، می توانستند تا این مرحله رشد کرده و دنیای ما را دچار تغییر و دگرگونی کنند؟

بگذریم: پس از یافتن چندین کافه جهت تست این سامانه با بازخوردهای متفاوتی روبه رو شدیم و متوجه شدیم که این ایده در کنار پتانسیل ها و امکاناتی که دارد، مقاومت هایی در مقابلش انجام می شود. یعنی وقتی کافه داری درحال کسب درآمد است کمتر حاضر می شود که برای افزایش فروش خود، خرج کند به زبان ساده تر وقتی داری پولتو درمیاری چرا می خوای هزینه کنی برای چیزی که فک میکنی بازگشت سرمایه نداره؟ – اما چیزی که مسجّل بود این بود که افزودن پنل مدیریت با قابلیت کنترل وای فای، مورد پسند کسب و کارها واقع شد:(پرانتز بسته

ایده کانکتیت در شهریور 95 زده شد و در ابتدای سال 96 به صورت رسمی کار خود را شروع کرد. در این میان فرازو نشیب های فراوانی داشتیم که مهترین آن بحث سربازی‌ست (این رو به استارتاپ ها بگم که این شتری هست که دم استارتاپ هر کس می خوابه و با سوار شدن بر روی اون و رفتن به خدمت مقدس سربازی، از دم درب شرکت شما بلند نمیشه) که هنوز هم مثل یک کابوس بد برای کسب وکار ما شده.
تا این جا همش نالیدیم و بیشتر از مشکلات گفتیم اما خبرهای خوب اینکه در این 2سال یادگرفتیم مذاکره کنیم، بخوانیم و بنویسیم(هم کد و هم بلاگ) و در آخر تجربه کسب کردیم و کسب می کنیم و کسب خواهیم کرد. در این مدت توانستیم به کسب و کار هایی همچون کافی شاپ، نمایندگی فروش خودرو، انواع مراسم های مذهبی، نمایشگاه های اتوموبیل، گردهمایی های انتخاباتی نیز ورود پیدا کرده و جذب مشتری داشته باشیم.توانستیم نوآوری های جدیدی برای اولین بار در این حوزه داشته باشیم(پرداخت آنلاین روی بستر وای فای، افزودن سبد سفارش، ورود خودکار کاربران و … ). توانستیم در نمایشگاه الکامپ 97 ظاهر شویم و خود را معرفی کنیم و از اتمسفر این محیط استفاده کنیم. توانستیم با همکاران خود تعامل دوستانه و سازنده ای برقرار کنیم. توانستیم ui و ux خود را ارتقاء داده و همچنین بک اند خود را به استانداردهای روز دنیا برسانیم. (توانستیم های بعدی را در یک بلاگ کلا توضیح خواهیم داد. ?)

به کجا می رود؟
انشاالله با تغییراتی که در حال انجام است سعی داریم تغییری در روند فعلی خود ایجاد کنیم و در این ماه که تاسیس کانکتیت (تولد 2 سالگی) هست، بزگترین خبری که می توانم به شما بدهم این است که نسخه دوم انشاالله تا اواسط مهر ماه لانچ می شود که در بلاگ های بعدی به فرآیند و نحوه‌ی کار با آن می پردازیم.

“با تشکر از توجه شما” ?

دانلود (pdf توضیح نسخه 2)


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *